موزه رئیسعلی دلواری

موزه رئیسعلی دلواری

موزه رئیسعلی دلواری

نوشته شده در نویسنده 1296

موزه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری، به همیت دوستداران او، تبدیل موزه آبرومندی شده که امروز یکی از جاذبه‌های گردشگری دلوار و کل استان بوشهر است.
در این موزه، اشیا و نماد های تداعی‌کننده زندگی و قهرمانی این قهرمان و همراهانش به نمایش گذاشته شده‌است، از جمله: نوع پوشش، گوشه‌ای از رسوم، تفنگ ها و …
موزه از اتاق‌هایی در دور تا دور یک حیاط درست شده که همه آن‌ها به هم وصل هستند. شیشه‌های مشبک پنجره‌ها فضای درون موزه را دیدنی و مناسب برای عکاسی نیز نموده است. حیاط موزه درختان نخل زیبایی دارد. در میدان مقابل موزه، تندیس رئیسعلی دلواری نصب شده‌است.
موزه در اختیار سازمان میراث فرهنگی استان بوشهر است. در ان علاوه بر سالن اشیا و نمادها، امکانات محدود خدماتی هم هست:  راهنما، رستوران و اقامتگاه.

دلوار در تاریخ ایران نقش پررنگی داشته و محل وقوع اتفاقات سرنوشت‌سازی بوده است. این شهر از غرب به خلیج فارس و از شرق به کوه‌های زاگرس محدود می‌شود. در قسمت جنوب شرقی شهر خانه و موزه رئیسعلی دلواری را می‌بینیم.

در موزه رئیسعلی دلواری شرح اتفاقاتی که در دوران اشغال بوشهر توسط بریتانیا افتاده و مقاومت‌های مردم این دیار در برابر اشغالگران به صورت مکتوب در معرض نمایش بازدیدکننده‌ها قرار می‌گیرد.

از جایی که وارد راهروهای موزه می‌شوید می‌توانید وقایع را به ترتیب زمانی بر روی دیوارها و تابلوها بخوانید تا به آخر موزه برسید. علاوه بر توضیحات کاملی که درباره حمله‌های متعدد نیروهای اشغالگر به بوشهر و تنگستان در سال‌های مختلف در محل موزه قرار داده شده ابزار و سلاح‌ها و تجهیزات رئیسعلی و یارانش هم در اتاق‌ها و راهروهای موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، آثاری که یادگار مقاومت مردم استان بوشهر به رهبری رئیسعلی دلواری در برابر متجاوزان در جنگ جهانی اول است.

منبع:وب سایت جامع گردشگری بوشهرو

راجع به این اثر هم بدانیم
قلعه بردستان